ARBETSMARKNADSTORG OCH UNGDOMSTORG
I detta tjänsteutlåtande föreslås Beställarförbundet ställa sig bakom en samordning av organisering och ledning av Arbetsmarknadstorg och Ungdomstorg samt att verksamheten omfattar bedömning av behov av arbetsinriktade åtgärder samt försörjning hos samtliga långtidsarbetslösa
Bakgrund
Vid Beställarförbundet sammanträde 1998-04-21 förelåg ett tjänsteutlåtande av 1998-04-16 i vilket den då aktuella arbetssituationen i förberedelserna för Arbetsmarknads- resp. Ungdomstorg beskrevs. Med anledning av detta beslutade Beställarförbundet att bevilja medel för en projektledare med uppgift att organisera verksamheten vid ett Ungdomstorg på Hisingen. Vidare blev verkställande tjänstemannen bemyndigad att förhandla fram ett förslag till hyresavtal för lokaler för verksamheten.
Arbetsmarknadstorg
I det ovan refererade tjänsteutlåtandet sägs bland annat att parallellt med arbetet i DELTA´s regi pågår aktiviteter med liknande syften inom länsarbetsnämnden och kommunledningens arbetsmarknadspolitiska enhet. Dessa arbeten borde enligt den bedömning som gjordes kunna utgöra en stomme i ett Arbetsmarknadstorg på Hisingen. Rapporter från dessa arbeten föreligger nu. En rapport 1998-05-04 från Länsarbetsnämndens kansli samt en gemensam rapport, 1998-05-11, från båda myndigheterna. Den förstnämnda har bifallits av Arbetsförmedlingsnämnden 1998-05-08. Den senare, gemensamma, rapporten kommer att behandlas av Kommunstyrelsen 1998-06-10 och av Arbetsförmedlingsnämnden 1998-06-12.
Båda rapporterna bifogas detta tjänsteutlåtande.
De båda nämnda rapporternas inriktning stämmer väl överens med de arbeten som fullgjorts i DELTA´s regi på Hisingen under hösten 1997 och våren 1998. När det gäller målgruppen har man utgått från arbetslösa som erhåller försörjningsstöd (socialbidrag) samt exkluderat personer som oavsett inskrivningstidpunkt på arbetsförmedlingen har bedömts som anställningsbara (kod 11). Målgruppen har med dessa förutsättningar beräknats till ca 750 personer. Den inventering som gjorts på Hisingen i DELTA´s regi har som utgångspunkt haft långtidsarbetslöshet, oavsett försörjningsform eller bedömning om anställningsbarhet. Målgruppen kan då uppskattas till ca 1800 personer. Av dessa har ca hälften socialbidrag och ett antal av de inventerade är kodade som anställningsbara. Antalsuppgifterna ”stämmer” därmed sinsemellan.
Överensstämmelsen är också god när det gäller synen på hur arbetet skall organiseras. I en kartläggningsfunktion (i DELTA-arbetet benämnd stadsdelsteam) görs gemensamma bedömningar av individens behov och en handlingsplan upprättas. Denna plan kan innehålla arbetsmarknadspolitiska åtgärder, studier etc som syftar till att öka anställningsbarheten hos personen ifråga.
I de båda nämnda rapporterna betonas att de lokala förutsättningarna skall bilda utgångspunkt för hur arbetet skall organiseras.
Med utgångspunkt från de speciella förutsättningar som råder på Hisingen till följd av försöksverksamheten bör det vara naturligt att använda innehållet i de nämnda rapporterna som en ”bottenplatta” och därpå bygga vidare. Naturliga ”byggstenar” är då en utvidgning av målgruppen att omfatta samtliga långtidsarbetslösa, dvs. de ca 1800, och inte bara de arbetslösa som har uppbär socialbidrag.
En annan angelägen byggsten är bedömning av individens behov av stöd för sin försörjning. Inom DELTA har diskuterats att detta bör göras i nära anslutning , tids- och lokalmässigt, till kartläggningen av individens behov av arbetsinriktade åtgärder. Erfarenheter från bland annat Kunskapslyftet visar att försörjningen måste vara klar för att en individ skall kunna motiveras för studier. Förhållandet torde vara det samma för målgruppen på ett Arbetsmarknadstorg. Denna funktion bör därför integreras i planeringen. I detta sammanhang bör även försäkringskassan involveras som en aktiv part. Detta bör och kan göras omedelbart.
En annan åtgärd inom försörjningsområdet som diskuterats inom DELTA´s arbetsgrupper är införandet av en så kallad DELTA-peng. Denna skulle förenkla och underlätta hanteringen av försörjningsstödet genom att DELTA-pengen skulle ligga på en nivå strax över socialbidraget (+200 kronor). Detta skulle innebära att ett antal anledningar att söka socialbidrag inte skulle behöva bli aktuella. Förslaget om DELTA-peng behöver emellertid övervägas ytterligare, bland annat de rent juridiska aspekterna.
Ungdomstorg
Den rådande konjunkturen innebär att arbetslösheten minskar. Detta gynnar främst ungdomsgrupperna och kommer även ungdomar med något sämre förutsättningar, till exempel i form av bristande utbildning, till godo. Ungdomsgruppen är dessutom till sin natur rörlig. Dessa faktorer innebär att målgruppen för det tänkta Ungdomstorget för närvarande dels minskar, dels uppvisar en stor omsättning.
Detta faktum, tillsammans med förhållandet att de tilltänkta arbetsmetoderna inom ett Ungdomstorg i stora delar liknar de som föreslås för ett Arbetsmarknadstorg (kartläggning och åtgärder), innebär att det finns skäl att föreslå att ledning och organisering av de båda ”torgen” sker samordnat. Lokaler, bemanning av handläggartjänster mm bör emellertid ske i form av två enheter bland annat till följd av olika behov och olika regelverk.
Projektledning
Beställarförbundets beslut 1998-04-21 om att finansiera en projektledare har resulterat i att en intresseanmälan har gått ut bland de samverkande organisationerna på Hisingen, exklusive primärvården. I denna berördes möjligheten till en samordning av organisering och ledning av de båda torgen, dvs intresseanmälan avsåg i praktiken inte bara Ungdomstorg, utan även Arbetsmarknadstorg. Gunilla Svensson, verksamhetschef vid Lundby stadsdelsförvaltning, har utsetts som projektledare för den samlade verksamheten.
När nu arbetet föreslås gå in i en mer exekutiv fas är det, förutom tillsättning av projektledare, också naturligt att en ledningsgrupp bildas som stöd för projektledarens arbete. Efter diskussion i DELTA´s beredningsgrupp har följande personer utsetts att ingå i ledningsgruppen för Arbetsmarknads- och Ungdomstorg,
Thomas Gustafsson, Arbetsförmedlingen Industri och Transport
Anita Forsberg-Heitsch, Individ och Familjeomsorg Torslanda
Eva Bondesson, Individ och Familjeomsorg Biskopsgården
Carina Nordgren, Försäkringskassan Hisingen
Målet med aktiviteterna är arbete eller utbildning. Thomas Gustafsson bör därför vara projektansvarig.
Övrigt
Beställarförbundets tidigare beslut i detta ärende samt de underlag som tagits fram av olika arbetsgrupper inom DELTA utgör också förutsättningar för det fortsatta arbetet.
Förslag till beslut
Beställarförbundet DELTA på Hisingen föreslås besluta
att ställa sig bakom i detta tjänsteutlåtande föreslagen inriktning för det fortsatta arbetet med Arbetsmarknadstorg och Ungdomstorg
Beställarförbundet DELTA på Hisingen
Sekretariatet
Johan Jonsson
Verkställande tjänsteman |  |