Vuxenutbildningen Hisingen
Delta
Kicki Nordberg
2001-09-12
Verksamhetsplan för Vuxenutbildningen Hisingen år 2002
Förutsättningar/mål
Verksamhetsplanen för Vuxenutbildningen Hisingen bygger på Riksdagens framtida mål för vuxenutbildningen, kommunens budget för 2002, Vuxenutbildningsnämndens (VUN) mål samt på Beställarförbundet Deltas uppdragsformulering.
I Riksdagens beslut 2001 om den framtida vuxenutbildningen utifrån propositionen ”Vuxnas lärande och utveckling av vuxenutbildningen”, markeras behovet av att utforma samverkansformer mellan olika politikområden (utbildning, arbetsmarknad, social, näringsliv, skattepolitik). Även fortsättningsvis skall lågutbildade personer ges prioritet till vuxenutbildning. Individer med funktionshinder markeras som prioriterad grupp.Vidare införs ett nytt studiebidrag i syfte att stimulera långtidsarbetslösa, lågutbildade samt funktionshindrade till studier. Kommunen ges ett ansvar för beredningen av det nya studiebidraget. Ansökningarna ställs till kommunen som gör urval och prioriteringar utifrån en ekonomisk ram. Därefter fattar CSN beslut om studiebidraget.
I kommunens budgetskrivelse inför 2002 markeras följande inriktningar som har betydelse för den lokala vuxenutbildningen:
- Försörjningsstödet ska minskas med minst en tredjedel 2001 jämfört med 1999, bla genom att effektivisera åtgärder riktade mot de socialbidragstagare som står till arbetsmarknadens förfogande.
- Regeringens beslutande storstadspolitik förutsätter lokala lösningar inom utsatta stadsdelar.
- Ett mer integrerat Göteborg förutsätter att fler kommer i arbete.
- Rekrytering av individer till kommunens flaskhalsområden kräver att rekryteringsutbildningar erbjuds de som är socialbidragsberoende, har varit långvarigt arbetslösa och har stora utbildningsbehov.
I budgetskrivelsen markeras genomgående vuxenutbildningens roll för att uppfylla ovanstående inriktningar. Samverkan mellan Länsarbetsnämnd, Arbetsförmedling, Försäkringskassa, socialtjänst, kommunens arbetsmarknadsinsatser och vuxenutbildning anges som viktiga förutsättningar för att nå målen.
I målen för Vuxenutbildningsnämnden tagna 1999 betonas
- vuxenutbildningens roll för att tillgodose individens behov och önskemål om utbildning,
samt arbetsmarknadens behov av utbildad personal
- ökad integration
- jämlikhet mellan kvinnor och män
- ökad delaktighet
- ökade förutsättningar för individen att försörja sig
I Beställarförbundet Deltas uppdragsformulering från 1999 inför starten av Vuxenutbildningen Hisingen som Deltaprojekt, betonas utbildningsinsatser mot gruppen arbetsföra men inte omedelbart anställningsbara, alltså de grupper som bl a finns inom de arbetslivsinriktade Delta-projekten. Delta betonar också den uppsökande, rekryterande verksamheten mot de invandrarkvinnor som av olika anledningar inte valt eller haft möjlighet till utbildning.
Verksamhetsmål för Vuxenutbildningen Hisingen
För verka enligt målen i ovanstående fyra styrdokument kommer Vuxenutbildningen Hisingens uppgift att vara
- att i mötet med enskilda sökande och i samverkan med lokala myndigheter, projekt och föreningsliv kartlägga utbildningsbehovet på Hisingen,
- att informera och vägleda personer inför kursstart och under kursens gång,
- att rekrytera deltagare till utbildningar inom svenska för invandrare (Sfi), grundläggande vuxenutbildning och orienteringskurser,
- att i samverkan med VUN anta deltagare till utbildningar
- att följa upp och utvärdera verksamheten.
Målgruppen
Verksamheten inriktas mot personer som antingen är nyanlända invandrare och flyktingar eller lågutbildade och/eller långtidsarbetslösa.
Bland invandrarna och flyktingarna i Sfi-undervisning, var under våren 2001 fördelning i skolbakgrund följande:
12 % kursdeltagare med högskolebakgrund
60 % kursdeltagare med grundskole- eller gymnasieskola
28 % lågutbildade kursdeltagare (varav 10 % analfabeter)
Kursdeltagarna inom Sfi är givetvis en heterogen grupp, där drygt 25 % av kursdeltagarna har egen försörjning under studietiden. De har alltså ingen kontakt med något av försörjningssystemen. Lika viktigt som det är att möta de lågutbildade är att möta gruppen högutbildade invandrare och flyktingar och erbjuda korta, effektiva studievägar mot den yrkesbransch som den enskilda personen har erfarenheter från.
I dialogen med de lokala samverksparterna har grupper som beskrivs som svårrekryterade blivit tydliga. Syftet är att utifrån ett mer lokalt perspektiv stärka och skapa bättre förutsättningar för personer som behöver mer stöd i form av rekrytering, information, vägledning samt uppföljning och utslussning.
Här nedan lyfts de grupper fram som blivit tydliga under 2000 och 2001. Här behövs ofta uppsökande/rekryterande verksamhet:
- Ej studiemotiverade invandrare/flyktingar med eller utan yrkeserfarenheter, men med bristande språkkunskaper.
- Långtidsarbetslösa svenska män.
- Invandrarkvinnor med många barn och som har svårt att lämna sin stadsdel.
- Invandrarkvinnor med barn som inte har barnomsorg och som inte finns på socialkontoren eftersom männen försörjer familjerna. Dessa kvinnor blir oftast mycket isolerade från samhället.
- Andra- och tredjegenerationens socialbidragstagare som saknar egna erfarenheter av arbetslivet och som ofta har en låg utbildningsnivå.
- Ungdomar runt 20 år, främst unga män, som finns i skarven mellan gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Där har utbildning tillsammans med äldre vuxna inte varit attraktivt för gruppen.
- Personer med funktionshinder som fungerar som inlärningshinder vad gäller hörselskador, traumatiserade upplevelser eller dyslexi/läs- och skrivsvårigheter. Dessa personer kan ha utvecklat strategier för att dölja sitt inlärningshinder, eftersom det ofta är skambelagt.
- Personer som finns i rehabilitering , men som i väntan på ex utredning kan börja en utbildning på deltid.
Information och uppsökande verksamhet
Vuxenutbildningen Hisingen har dels ett uppdrag att ge allmän utbildningsinformation till hisingsborna, dels ett mer riktat uppdrag mot målgruppen som innebär fördjupad information, uppsökande verksamhet och vägledning.
Information och uppsökande verksamhet organiseras enligt två modeller. Den ena modellen verkar direkt mot den enskilde hisingsbon, den andra modellen verkar mot de personalgrupper, det föreningsliv eller de mötesplatser där det finns en samarbetspart som kan länka information och uppsökeri vidare.
Pågående direkta insatser
- Aktuell information läggs kontinuerligt ut på Vuxenutbildningens hemsida
- Allmänna informationsmöten ges varje vecka på Vuxenutbildningen för sökande
- Öppet hus 3 dagar i veckan på Vuxenutbildningen för sökande
- Bokade besök för vägledning eller kunskapsbedömning
- Bemanning på Idépunkten i Biskopsgården av Vuxenutbildningens informatör en dag per vecka för studieinformation mot allmänheten
- Bemanning på Resurscentrum i Backa av Vuxenutbildningens informatör en dag per vecka för studieinformation mot allmänheten
- Bemanning på Integrationscentrum för Kvinnor i Norra Biskopsgården en dag per vecka av antagningslärare och kurator för antagning och information om Sfi
- En särskild personalresurs, till hälften finansierad av Delta, är riktad mot information och uppsökeri, främst mot föreningslivet.
Pågående indirekta insatser
- Information sprids kontinuerligt per mail till samverkansparterna
- Personalen fungerar var och en som kontaktperson mot någon av samverkansparterna. Här ska kontinuerlig information både från Vuxenutbildningen, men också från de samverkande parterna ges. I denna dialog tydliggörs målgruppen och nya utbildningsupplägg diskuteras.
- Frukostmöten arrangeras varje vecka dit personalgrupper från olika samverkansparter, föreningsliv, utbildningsanordnare inbjuds för att byta erfarenheter.
- Sfi-seminarier anordnas för personalgrupper hos våra samverkansparter för att informera och klargöra formerna och regelverket för Sfi. Syftet är dels att öka kunskapen hos socialtjänsten och AF om Sfi som studieform, dels att lyssna in de svårigheter eller oklarheter som föreligger och i möjligaste mån undanröja hinder för deltagarna.
Insatser som startar 2002
För att ytterligare nå människor med information om utbildning, samt lägga grunden stadigare för uppsökande och rekryterande arbete behövs
- publika datorer med internetuppkoppling i väntrummet i Vuxenutbildningens lokaler
- utökade kontakter med de olika stadsdelarna, främst olika former av samlingsplatser dit människor vänder, ex medborgarkontor, öppna förskolor, bibliotek
- ytterligare kontakt och medverkan i Storstadssatsningen i Biskopsgården
- medverkan i Gemenskapsinitiativet Urban II i Lundby
- kontaktnät med vårdcentralerna på Hisingen
- samverkan med de fackliga uppsökarna
- samarbete med Försäkringskassan avseende personer i rehabilitering
- utökade kontakter med föreningslivet
Vägledningsinsatser - antagning
Vuxenutbildningen Hisingen ansvarar för vägledning och kunskapsbedömning av individer inom målgruppen. Vuxenutbildningen Hisingen bereder också antagningen på individnivå till respektive utbildning, som överlämnas till rektorsgruppen inom VUN.
Beräknat antal kartläggningar/studieplaner
Vuxenutbildningen Hisingen beräknar genomföra ca 2000 kartläggningar/studieplaner under år 2002. Denna siffra grundar sig i de antal kartläggningar/studieplaner som gjorts år 2000, då Vuxenutbildningen Hisingen startade sin verksamhet, samt innevarande år 2001 utifrån halvårsberättelsen. Ökningen upp till antalet 2000 bygger förväntningar om ett fördjupat samarbete med de två arbetsförmedlingarna på Hisingen, som under 2001 varit haltande på grund av förmedlingarnas omorganisation i Göteborg. Under 2002 förväntas också en fördjupad samverkan med stadsdelarna, inte minst i anslutning till storstadssatsningen.
 | Vår 2000 | Höst 2000 | Totalt 2000 | Vår 2001 | Höst 2001 | Totalt 2001 | Prognos 2002 |
Antal kartläggningar/
studieplaner |
340 |
980 |
1.320 |
827 |
ca 900 |
ca 1.700 |
ca 2.000 |
Hälften av kartläggningarna/studieplanerna beräknas omfatta sökande till Sfi. Den andra hälften beräknas omfatta studerande i olika former av grundläggande vuxenutbildning och orienteringskurser utifrån en lokal samverkan med Arbetsförmedlingarna, socialkontoren, Försäkringskassan, Deltaprojekten, föreningslivet, samt projekt och organisationer ute i stadsdelarna.De erfarenheter Vuxenutbildningen Hisingen hittills gjort, är att det är ett bortfall på ca 10% mellan kartläggning/antagning till dess att själva utbildningen startar. Det skulle innebära att av beräknade 2.000 kartläggningar skulle 1.800 personer starta den planerade kursen.
Metod
nstrumentet för vägledning, kunskapsbedömning och antagning är samtalet. Därför är det nödvändigt att det för varje sökande till Vuxenutbildningen finns tid för samtal. På öppet hus eller ”jouren” varje vecka erbjuds drop-in och det ska finnas en beredskap att ta emot ett 70-tal besök per vecka för vägledning och/eller anmälan till olika kurser.Utöver ”jouren” kan den sökande boka ett vägledningssamtal eller en kunskapsbedöming.En hörnpelare i Vuxenutbildningens verksamhet är ju vägledning. Det är viktigt att den sökande får information om vad kursen som den sökande är intresserad av innehåller, vad målet med kursen är och vilka förkunskaper som krävs för att klara målen. Det är också viktigt att vägledning finns under kursens gång och att utslussning, dvs information/kontakter inför nästa steg knyts. Det kan vara utslussning mot arbetsmarknaden eller mot vidare utbildning. För den mer osäkre sökande kan en allmän orienteringskurs vara en möjlighet – orienteringskursen kan man se som ett förlängt vägledningssamtal - där deltagaren tillsammans med lärare och vägledare kan fundera över sina framtidsplaner och ta ställning till vilken väg som är realistisk att gå, och formulera en handlingsplan.I antagningen till Sfi ska en kartläggning och, i de fall det behövs, en kunskapsbedömning göras. Det är viktigt att redan vid antagningsskedet fånga upp de personer som har en tydlig yrkesidentitet, där personen kan göra en yrkesprövning eller validering. Det är också viktigt att göra en bedömning av den sökandes skolkunskaper och vad dessa kunskaper motsvarar inom det svenska utbildningssystemet. Vuxenutbildningen ska göra bedömning av den sökandes prognos, alltså vilken progression/studietakt personen kan tänkas ha. Detta för att anpassa studiegången för den sökande till dennes förutsättningar.I arbetet med kunskapsbedömningar och antagning är det av stor vikt att Vuxenutbildningen inte blir en testapparat, utan att det är samtalet som står i fokus, att antagningslärarna arbetar fram metoder där så mycket information och utbyte som möjligt kan fås under samtalet, så att en testsituation - som ofta skapar stress och oro - kan undvikas.Vuxenutbildningen ska också kunna göra kunskapsbedömningar som ”konsultation” mot ex AF och Arbetsmarknadstorget. Dvs när en handläggare i våra samverkande projekt eller myndigheter möter en sökande och handläggaren är osäker över den sökandes kunskapsnivå, ska Vuxenutbildningen stå till tjänst med ett bedömningssamtal och ev kunskapstest.Vägledningen, kunskapsbedömningen och antagningen ska resultera i en studieplan. Metoder för detta arbete har påbörjats under 2001 och måste slutföras under 2002.Det är också viktigt att ett utvecklingsarbete för vägledning kommer igång, där metoder för yrkesvägledning, studievägledning, men också för motivationsarbete och livsvägledning, ska arbetas fram. Detta utvecklingsarbete kan gärna ske i samverkan med övriga vuxenutbildningsenheter.
Utbildningsbehov
Vuxenutbildningen Hisingen svarar för kartläggning av utbildningsbehovet för målgrupperna Vuxenutbildningen ska fånga upp det faktiska utbildningsbehovet och definiera det innehållsmässigt och kvantitativt genom ständigt pågående kontakter med våra samverkansparter och inte minst i samtalen med de sökande.
För att få en ungefärlig uppfattning av utbildningsunderlaget, har uppgifter hämtats in enligt nedanstående tabell. Innan vi fördjupar oss i denna statistik, kan det vara viktigt att resonera lite kring dessa fakta.
Eftersom människor kan förekomma både inom socialtjänsten och Arbetsförmedlingen samtidigt, kan inte siffrorna nedan adderas, utan enbart fungera som riktmärken. En grupp där metoder saknas för kartläggning och uppskattning av storlek, är de människor som studerar på Sfi med egen försörjning. De finns inte med i tabellen, möjligen om deras skolbakgrund är högst grundskola, då finns de med under den rubriken. Är de högutbildade, så syns de inte. Dessa personer kommer antingen till Vuxenutbildningen direkt på den öppna mottagningen, eller så fångas de upp genom uppsökande kontakter mot föreningslivet.När det gäller göteborgare som har en skolbakgrund med högst grundskola är det en stor grupp. En del i denna grupp har jobb och ett fungerande liv, är inte alls intresserade av kärnämnesstudier. För en långtidsarbetslös kan det vara jobb i första hand och kärnämnesstudier i andra hand som känns motiverande. En inte helt ovanlig uppgift eller statistikkälla är från gruppen flyktingar som till integrationsverket uppger sin skolbakgrund. Den kanske av en flyktning beskrivs till 14 år. I Sverige är det en eftergymnasial utbildningsnivå om man gör en direktöversättning. Men det kan lika gärna vara en utbildningsnivå under grundskolekompetensen eftersom skolan kanske inte varit varje dag, eller förskola eller koranskola kanske har räknats in. Det kan ha varit krig i regionen och skolan kanske bara fungerat periodvis. Det kan också omvänt vara så att en person uppger att han inte gått i skolan alls. Däremot har personen kanske varit militär och där fått en utbildning, men inte i det man kallar ”skola”. Personen har fått kunskap och erfarenhet som inte räknas in i ”skolbakgrund”. Dessa förtydliganden har lämnats otolkade och 14 år blir alltså 14 år utifrån svenskt skolsystem, en person som inte gått i skola förklaras som analfabet, och detta ligger till grund för ett statistiskt underlag. Planering av utbildningsresurser baseras på denna statistik. Det innebär, som Vuxenutbildningen fått erfara, att samhället hittills planerar utbildningsplatser utifrån ett underlag, en statistik som ofta ger sken av dels att människor har bättre på fötterna än vad som i själva verket visar sig vara sant, dels att behoven är kärnämnesstudier. Det finns alltså förmodligen fler lågutbildade i befolkningsunderlaget än vad statistiken visar och många av dessa är inte intresserade av teoretiska studier. Och det är där utmaningen för Vuxenutbildningen börjar, ett utbildningsbehov som ska mötas, men inte med den traditionellt ämnesteoretiska lösningen.När det gäller människor med funktionshinder, hänvisas till pågående utredning inom VUN om utbildning för funktionshindrade.
Beräkningen av målgruppernas storlek i stora drag, utifrån april -01
Hushåll med försörjningsstöd | 3.181 (källa: sotis) |
Inskrivna personer på AF | 9.000 (källa: AIS) |
Individer boende på Hisingen med högst grundskolebakgrund | 25.500 (källa: stadskansliet) |
Om man vill se det lite mer precist och avgränsat, ser det ut så här:
Hushåll med arbetslösa socialbidragstagare boende på Hisingen | 887 (källa: sotis) |
Hushåll med socialbidragstagare som studerar med socialbidrag | 311 (källa: sotis) |
Hushåll med socialbidragstagare som studerar Sfi | 215 (källa: sotis) |
Hushåll med introduktionsflyktingar boende på Hisingen | 116 (källa: sotis) |
Öppet arbetslösa inskrivna på AF-Backaplan och AF-Kvillebäcken, Alltså inte i åtgärder. | 3.391 (källa: AIS) |
Trender och erfarenheter
De trender som hittills framträtt och de erfarenheter vi gjort under 2000 och 2001 är följande:
- Antalet människor med mycket låg kunskapsnivå, ingen skolbakgrund alls, eller kunskaper motsvarande låg- och mellanstadiet ökar. Tillströmningen till Hisingen är oförändrad, men en del av dessa människor blir marginaliserade och stannar kvar på den låga utbildningsnivån, trots utbildningsinsatser.
- Antalet ungdomar med låg kunskapsnivå, motsvarande låg- och mellanstadiet, som kommer till vuxenutbildningen från gymnasieskolan ökar. En del av dessa är inte intresserad av vuxenutbildning i dess traditionella utförande med fokus på teoretisk utbildning.
- Behovet av yrkesförberedande utbildningar och yrkesutbildningar på lägre kunskapsnivåer ökar.
- AF får mindre och mindre utrymme/resurser att möta de lågutbildade.
- Potentialen för människor som kommer ut i jobb är högre inom invandrargruppen långtidsarbetslösa än gruppen långtidsarbetslösa svenskar.
- Många invandrare och flyktingar bor inneboende hos vänner och släktingar i väntan på egen bostad. Dessa människor lever under press, vilket påverkar deras motivation och inlärning.
- Lätt att få jobb när det finns arbetskraftsbrist. Svårt att stanna kvar en längre tid i jobb för den som varit långtidsarbetslös.
Tolkat utbildningsbehov
Utifrån ovanstående underlag i tabellen, utifrån halvårsberättelsen 2001, samt med hänsyn taget till trender och erfarenheter, gör vi en försiktig skattning av det faktiska utbildningsbehovet för år 2002 enligt följande:
- 800 personer inom allmänna och yrkesinriktade orienteringskurser utifrån en lokal samverkan med Arbetsförmedlingarna, socialkontoren, Försäkringskassan, Deltaprojekten, föreningslivet, samt projekt och organisationer ute i stadsdelarna.
- 1.000 personer inom Sfi, varav 200 introduktionsflyktingar
- 200 personer inom grundläggande vuxenutbildning med fokus på kärnämnespaket av olika slag.
- 200 personer med funktionshinder eller inlärningshinder sammanlagt i Göteborg inom Sfi. Här inräknas syn, hörsel, döva samt personer med inlärningshinder pga traumatiserade upplevelser och personer med dyslexi.
Sammanlagt borde Vuxenutbildningen Hisingen kunna erbjuda 2.200 hisingsbor utbildning under år 2002.
Utifrån ovanstående resonemang och prognos skulle det se ut så här:
2.000 ansökningar, varav ca 1.800 påbörjar kursen. Inräknat personer som påbörjade en kurs redan 2001, skulle den totala volymen alltså kunna beräknas till 2.200 hisingsbor.
Samverkan med lokala organisationer
Att förlägga Vuxenutbildningen till Deltaprojektet har varit mycket gynnsamt vad gäller förutsättningarna för samverkan. Inom Delta finns redan en infrastruktur, mötesplatser för samverkan. Man skulle kunna säga att kommunikationsvägarna redan är byggda, upplysta och välskyltade. Detta har förkortat processen att hitta rätt såväl på organisationsnivå som personalgrupper emellan.En utgångspunkt för att lägga grunden för samverkan och förankra Vuxenutbildningens uppdrag, är att arbeta genom styrgruppen för Vuxenutbildningen, där chefer för Arbetsförmedlingens båda fullservicekontor och rekryteringskontoret BIST, Deltaprojektet Arbetsmarknadstorget, Socialtjänsten, Flyktingmottagandet och Försäkringskassan ingår.En annan utgångspunkt är att bygga en arbetsstruktur med mötespunkter där Vuxenutbildningens personal möter de samverkande organisationernas personal, för att få underlag till kartläggning av utbildningsbehovet. Detta har resulterat i att personal inom AF och på Arbetsmarknadstorget handhar en del av elevstödet i vissa orienteringskurser, där det alltså har blivit en integrerad samverkan mellan Vuxenutbildningen och dessa organisationer.Samverkan mellan framför allt Vuxenutbildningen och AF ska leda till etablerande av utbildningskedjor, där Vuxenutbildningen med sina resurser kan möta människor i förberedande utbildningar, sk yrkesinriktade orienteringskurser. Sedan kan AF kroka i med en arbetsmarknadsutbildning. Genom att orientera sig inom ett yrkesområde och påbörja en del av det faktastoff den kommande yrkesutbildningen innehåller, får deltagaren en ökad möjlighet att tillgodogöra sig arbetsmarknadsutbildningen som AF kan erbjuda. Dessa utbildningskedjor har startats inom fälten för yrkesförarutbildningar mot taxi, lastbil och buss och även mot lagerarbeten och AF:s truckutbildningar. De samverkande parterna planeras vara:
- Deltaprojekten
- Arbetsförmedlingen Kvillebäcken
- Arbetsförmedlingen Backaplan
- Arbetsförmedlingen Bygg, Industri, Sjö och Transport
- SFI-enheten inom AF-Göteborg
- Flyktingmottagandet på Hisingen
- SDN Biskopsgården och Storstadssatsningen
- SDN Lundby och Urban II
- SDN Backa
- SDN Torslanda
- SDN Tuve-Säve
- SDN Kärra-Rödbo
- Integrationscenter för Kvinnor
- Resurscentrum för Kvinnor i Backa
- Försäkringskassan
- Vårdcentralerna
- Föreningslivet i stort, men med fokus på kvinnoföreningar
- De fackliga uppsökarna
Kvalitetssäkring och uppföljning
Uppföljning och utvärdering ska ske på olika nivåer. På en övergripande nivå har VUN ansvaret att utarbeta instrument och nyckeltal för utvärdering, som gör det möjligt att kvalitetssäkra de fem vuxenutbildningsenheterna dels var för sig, dels i relation till varandra.På lokal nivå kommer fokus att vara på deltagarnivå och deltagarens resa genom kursen mot målet. En form av utvärdering är då de uppföljningskonferenser som genomförs, dels under kursens gång, dels strax före kursslut. På dessa konferenser möts utbildningsanordnarens lärare och Vuxenutbildningens personal i en dialog om deltagarnas framsteg och fortsatta planering/genomförande, hur utbildningsanordnaren organiserar praktik, motivationsarbete etc och givetvis vilka framsteg de enskilda deltagarna gör och deras fortsatta planering. Uppföljningskonferenserna är både kontrollstationer och möjligheter till utveckling och tankar om kursinnehåll.Det är angeläget att göra uppföljningar efter kursslut för att se vad som har hänt med deltagarna. Vad blir resultatet? Var befinner sig deltagarna 6 månader efter kursslut? Har utbildningen inneburit någon förändring åt något håll? Hur uppfattar deltagarna att kvaliteten på kursen var? Denna uppföljning blir mer att räkna och föra statistik och använda kvantitativa mått, till skillnad från uppföljningskonferenserna där fokus är på kvalitet och reflektion. En sådan uppföljning är ännu inte gjord, pga att resurser för detta saknats, men detta är ett utvecklingsområde för 2002.En annan form av utvärdering är de rapporter som lämnas in; tertialrapporter, halvårsberättelse och verksamhetsberättelse. Denna utvärderingsform är en självvärdering, där anteckningar, intervjuer och statistiskt material samlas och ligger till grund för planeringen i nästa tidsperiod. Eftersom dessa rapporter diskusteras och stäms av med styrgruppen, blir rapporterna just avtryck och kan berätta hur process och utveckling går vidare.
Nytt studiebidrag
I vuxenutbildningspropositionen föreslås kommunerna från 1/1 2003 hantera ett nytt studiebidrag inom CSN, riktade till svårrekryterade och svårmotiverade personer. För Göteborgs del handlar det om 100 miljoner kronor, beräknat till 1.000 individer. En skattning för Hisingens del borde bli 250 – 300 av dessa (utifrån beräkningen att 25% av Göteborgs befolkning bor på Hisingen). Detta kommer att innebära att Vuxenutbildningen får ansvar för beredning av CSN-ansökningar, vilket i sig handlar om tillstyrkande eller avslag samt val mellan två ersättningsnivåer. Alltså införs en form av myndighetsutövning i Vuxenutbildningens uppdrag. Eftersom verksamheten ska vara igång vid årsskiftet 2003, måste förberedelser med fortbildningsinsatser och infrastruktur komma igång senast vid halvårsskiftet 2002. I skrivande stund undersöker Vuxenutbildningen Hisingen förutsättningar att tidigarelägga dessa förberedelser för att inom Delta pröva verksamheten som ett pilotprojekt.
Organisation
Vuxenutbildningen Hisingen är sedan 1/1 2000 ett Deltaprojekt. Organisatoriskt ligger det i SDF Biskopsgården inom Integration och Språk med Christer Holmgren som chef. Enheten har ett grunduppdrag, ett befolkningsuppdrag utifrån målgruppen boende på Hisingen. Därutöver har enheten ett särskilt uppdrag mot personer med inlärnings- och/eller funktionshinder inom målgruppen boende i hela Göteborg.Personalgruppen i Vuxenutbildningen Hisingen ser vid ingången av 2002 ut så här:
Grunduppdrag mot boende på Hisingen |
1 informatör (till hälften finansierad av Delta) |
4 studie- och yrkesvägledare |
3 antagningslärare |
2 kuratorer |
1 byråsekreterare |
1 projektledare |
Utökat uppdrag: nytt studiebidrag |
1 personalresurs från 1/7 2002 |
Särskilt uppdrag mot inlärningshinder mot boende i hela Göteborg |
1 antagningslärare, hörselpedagog |
1 antagningslärare, dyslexi/läs- och skrivsvårigheter |
1 kurator med inriktning mot inlärningshinder orsakade av traumatiska upplevelser |
All personal inom Vuxenutbildningen ska kunna representera, presentera och informera om enhetens verksamhet. Dessutom har varje person ansvar för information och återkopplande kontakter mot någon av de samverkande parterna. Det gäller Arbetsförmedlingarna, socialkontoren, Försäkringskassan, Deltaprojekten, föreningslivet, samt projekt och organisationer ute i stadsdelarna. I detta kontaktmannaskap sker kartläggningen av utbildningsbehovet och gemensam planering av utbildningsinsatser. Det innebär att Vuxenutbildningen på detta sätt krokar tag och förankrar sig i det lokala arbetet. Vuxenutbildning kan på så sätt bli ett instrument bland andra i rehabilitering eller i vägen mot en egen försörjning.
Personalen ska vara delaktig i verksamhetsutvecklingen, kartläggning av utbildningsbehovet, förslag till utformning av utbildningar och i kvalitetsuppföljningen. Verksamheten vid Vuxenutbildningen ska vara präglad av dynamik och stor möjlighet till påverkan av den enskilde medarbetaren.När det gäller studieinformation, vägledning och uppföljning under utbildningens gång, så arbetar personalen i team om en lärare, en vägledare och en kurator mot varje utbildningsanordnare.
Utvecklingsinsatser
Valfrihet för Sfi-sökande
Valfriheten ökar genomgående inom Vuxenutbildningen Göteborg avseende val till utbildningsanordnare, med undantag av sökande till Sfi. Där erbjuds inte den sökande möjligheten till val när det gäller utbildningsanordnare eller skollokal. Det noteras alltså inte i antagningsförfarandet. Hanteringen av gruppen Sfi-studerande är alltså mer styvmoderlig än grupper av studerande inom ex de gymnasiala nivåerna. Det behövs en gemensam planering tillsammans med VUN för att förbereda och tillmötesgå de sökande till Sfi när det gäller val av utbildningsanordnare.
Utbildningslokaler i stadsdelarna
Tendensen det senaste året är att utbildningsanordnarna flyttat sina utbildningslokaler från olika stadsdelar och in i centrala Göteborg. Detta påverkar en del människors intresse och motivation till studier. I början av Kunskapslyftet var just den fysiska närheten till studielokaler ute i stadsdelarna ett instrument för att nå människor till utbildning. Nu faller det incitamentet, pga centralisering av utbildningslokaler. Här behövs också en styrning mot utbildningsanordnarna från VUN.
Nytt eller reviderat IT-system
Ett IT-baserat registrerings- och kommunikationssystem som motsvarar vuxenutbildningens behov i fråga om elevregistrering och överblick av statistik behövs omgående. Erika-systemet motsvarar inte dessa behov tillfullo. En tidsplan för detta nya system bör sättas och en arbetsgrupp kopplad till denna tidsplan bör tillsättas snarast.
Intranet mellan VUN och SDN/Delta
Ett intranet för kommunikation mellan de olika vuxenutbildningsenheterna och VUN behövs omgående.
Budget
UNDERLAG FÖR BUDGET 2002, anges i tkr
| |  |  |
Intäkter | | Kostnader |  |
Från VUN, budget för grunduppdrag | 5900 | Grunduppdrag |  |
| |  |  |
Extra resurs för uppdraget mot nytt studiebidrag | 260 | Personalkostnader | 4724,61 |
från 02-07-01 | | Tolkkostnader | 100 |
| | Seminarier, utåtrikt.verksamhet | 100 |
Från VUN särskilt uppdrag om inlärningshinder | 1450 | Fortbildning | 170 |
2,5 tjänster + omkostnader | | Lokalkostnader + städ | 500 |
| | Datorer | 100 |
Från Delta, avseende 0,5 informatör mot föreningar | 170 | Marknadsföring | 100 |
| | Post, telefon, kopiering, kontorsmaterial | 185 |
| | Övriga kostnader | 200 |
| | SUMMA | 6179,61 |
| | Inlärningshinder |  |
| | Personalkostnader inlärn.hinder | 1071,2 |
| | Fortbildning | 25 |
| | Tolkkostnader | 50 |
| | Seminarier, utåtrikt.verksamhet | 50 |
| | Marknadsföring, broschyrer | 50 |
| | Lokalkostnader + städ | 75 |
| | Post, telefon, kopiering, kontorsmaterial | 40 |
| | Övriga kostnader | 50 |
| | SUMMA | 1411,2 |
| | SUMMA Grunduppdrag,
inlärningshinder | 7590,81 |
| | Förvaltningsoverhead 2,5% | 189,77 |
| | Overhead Integration o Språk 1% | 75,9081 |
SUMMA | 7780 | SUMMA | 7780,58 |
Dag som ovan
Kicki Nordberg
| |