Delta




BUDGET 2000 FÖR BESLUTADE, PÅGÅENDE AKTIVITETER INOM DELTA-SAMVERKAN

I detta tjänsteutlåtande föreslås Beställarförbundet besluta om budgetramar år 2000 för DELTA-samverkans olika aktiviteter inom en total kostnadsram på 58,1 Mkr. Vidare föreslås 4,3 Mkr reserveras för nya initiativ, alternativt föras över till nästa års verksamhet

1. Bakgrund
Vid sitt sammanträde 2000-06-22 beslutade Beställarförbundet

att uppdra åt verkställande tjänstemannen att framlägga förslag om budgetramar på DELTA-samverkans aktiviteter mm inom en preliminär total kostnadsram på 56,4 Mkr

Bakgrunden till detta uppdrag var den osäkerhet som fanns när det gällde ägarbidraget för år 2000. Beställarförbundet hade under våren 2000 beslutat om en prolongering av 1999 års verksamhet i avvaktan på fasta besked från ägarna. Vid sammanträdet 29 maj beslutade Beställarförbundet att uppdra åt verkställande tjänstemannen att ta fram ett budgetförslag som balanserade på vad förbundet då ansåg säkerställda bidrag, 15 Mkr från vardera ägaren, samt saldot från tidigare års verksamhet. Det främsta skälet till Beställarförbundets uppdrag var svårigheten med en fortsatt prolongering. Denna skapade osäkerhet och tolkningssvårigheter och hotade ytterst att bromsa den utveckling som DELTA-samverkan befann sig i.

För att balansera verksamheten på 56,4 Mkr krävdes att DELTA-samverkan som helhet minskade sina kostnader med 7% utifrån en situation där aktiviteterna tagit bort alla ambitioner i form av utökningar och även noga prövat verksamhetens kostnader.

Beställarförbundets beslut 2000-06-22 fattades utan att ägarnas bidrag till verksamheten var beslutade. I den meningen var beslutet preliminärt. Under förhösten tog Beställarförbundets ägare upp en diskussion för att komma fram till en gemensam hantering av bidragen till Beställarförbundet under innevarande år. Som ett resultat av denna diskussion uppmanades Beställarförbundet att ta fram en reviderad verksamhetsplan för år 2000.

Vid sitt sammanträde 2000-09-25 beslutade Beställarförbundet godkänna en reviderad verksamhetsplan för 2000. Planen bygger på den inriktning för verksamheten som angavs i Beställarförbundets ursprungliga plan för 2000. I den reviderade planen begärs 17 miljoner kronor av ägarna, inalles 51 Mkr, under 2000. Detta belopp skall, tillsammans med tidigare års saldon, 11,4 Mkr, finansiera dels redan beslutade, pågående aktiviteter (60,6 Mkr), dels nya initiativ (1,8 Mkr), som kan komma att tas under återstoden av år 2000.

Med anledning av Beställarförbundets beslut om en reviderad verksamhetsplan som balanserar på 62,4 Mkr har det ovan refererade uppdraget tolkats så att det är inom ramen 62,4 Mkr ( i stället för 56,4 Mkr) som ett förslag skall läggas om budgetramar för DELTA-samverkans olika aktiviteter.

2. Förutsättningar
I den följande texten beskrivs de ekonomiska förutsättningarna för arbetet med budget 2000 för DELTA-samverkans aktiviteter mm

Disponibelt budgetutrymme – DELTA-medel
Det ekonomiska utrymmet för innevarande år uppgår till 51 Mkr ägarbidrag samt det saldo som tidigare års verksamhet lämnat, 11,4 Mkr, inalles 62,4 Mkr.

Dagmar-medel
Under innevarande år har endast en DELTA-aktivitet, psykologverksamheten, erhållit Dagmar-medel, 300.000 kronor. (Dessutom har på Hisingen vårdcentralen Brämaregården erhållit 300.000 kronor). År 1999 var flera av DELTA-projekten delfinansierade med Dagmar-medel. Den sammanlagda summan uppgick till 1.080.000 kronor. Som en följd av uteblivna Dagmar-medel i år föreslås att SOPHIE, SANNA, Tidig och samordnad rehabilitering i Backa samt Psykologverksamheten kompenseras med DELTA-medel.

Bidrag från Länsarbetsnämnden
Länsarbetsnämnden (LAN) kan enligt SOCSAM-lagstiftningen inte bidra med medel till DELTA´s gemensamma budget. Tillvägagångssättet är istället att LAN genom separata avtal bidrar i de aktiviteter/projekt där LAN och DELTA finner gemensamma intressen, främst gäller detta de insatser som är direkt riktade mot arbete eller utbildning LAN´s insatser i olika aktiviteter preciseras för respektive aktivitet. Avtal för innevarande år har inte kunnat slutas eftersom förutsättningarna för Beställarförbundets ekonomi varit oklara. Beställarförbundet föreslås uppdra år verkställande tjänstemannen att sluta avtal med LAN om gemensamma åtaganden i berörda aktiviteter

Bidrag från stadsdelsnämnder på Hisingen
De större stadsdelsnämnderna har under 1999 bidragit till kostnaderna för drift av bland annat Arbetsmarknadstorget. Detta åtagande förutsätts ligga kvar under 2000.

3. Nya initiativ under verksamhetsåret
I sin reviderade verksamhetsplan för år 2000 framhåller Beställarförbundet att

”De sista månaderna av år 2000 bör i första hand ses som en början på år 2001 och 2002, dvs plan och strategi för dessa år bör prägla de initiativ som tas. Den konkreta innebörden är att några nya verksamheter torde knappast bli aktuella att finansiera. Insatser inom Åtgärds-DELTA torde begränsas till eventuella justeringar av pågående aktiviteter.

De strategiska insatsområdena under såväl resten av året som försöksperioden är områden inom Kunskaps-DELTA, nämligen; utvärdering, information och implementering.”

Beställarförbundet fortsätter

”För att redan nu förbereda för det kommande arbetet föreslås därför att Beställarförbundet förstärker insatserna inom områdena för utvärdering och information samt avsätter resurser för att möjliggöra en start av arbetet med att implementera DELTA-samverkans aktiviteter och erfarenheter i ordinarie eller andra former.

Särskilt fokus bör även ges den ekonomiska uppföljningen. En orsak är att försöksverksamheten har ett tydligt ekonomiskt mål, som kommer att bli föremål för utvärdering under 2001. Ett annat skäl är att revisorerna har i sin rapport över 1999 års verksamhet pekat på ett par utvecklingsområden i Beställarförbundets ekonomiska redovisning. Beställarförbundet föreslås därför avsätta medel för förstärkning av den ekonomiska uppföljningen.”

Beställarförbundets beslut om den reviderade planen är endast en månad gammalt.
Det har inte uppkommit några skäl att föreslå någon ändring i inriktningsbeslutet.
Inom områdena för utvärdering och information föreslås således förstärkningar i detta tjänsteutlåtande. När det gäller implementering och ekonomisk uppföljning finns möjlighet att finansiera insatser ur den summa, sammantaget 4,3 Mkr, som föreslås reserveras för nya initiativ, alternativt föras över till kommande år.

4. Förslag till budget år 2000 för aktiviteter mm inom DELTA-samverkan
Arbetet med att ta fram underlag för budgetbeslut för respektive aktivitet påbörjades strax efter årsskiftet i de olika aktiviteterna. Målsättningen var då att presentera ett förslag till styrelsen vid styrelsens marssammanträde. På grund av den ovan beskrivna oklara situationen stannade arbetet upp.

Nu föreliggande förslag präglas först och främst av att en mycket stor del av året har gått. En tid som har präglats av dels prolongering (våren) av 1999 års verksamhet, dels förberedelser (sommaren) för en anpassning av verksamheten på en lägre nivå. Följderna av detta kan sammanfattas så, att i princip alla ambitionshöjningar har fått utgå. Dessa kan värderas till ca 8 Mkr i förhållande till aktiviteternas äskanden från i vintras. Det har i stället handlat om att göra nödvändiga korrigeringar utifrån den verksamhetsnivå som bedrevs 1999. Exempel på sådana korrigeringar är indexuppräkningar av löner. Samtidigt har aktiviteterna ombetts att noggrant pröva alla kostnader.

Efter prövning kan det sammantagna behovet av DELTA-medel för pågående verksamhet beräknas uppgå till 58,1 Mkr under år 2000.

I förhållande till 1999 års bokslut som omfattade 42,8 Mkr innebär detta en ökning av kostnaderna med 15,3 Mkr. Mellan 1998 och 1999 ökade kostnaderna med 24,1 Mkr samt mellan 1997 och 1998 med 17,1 Mkr, med 1997 års bokslut, 1,6 Mkr som bas. Denna ekonomiska utveckling kan sägas beskriva Beställarförbundets övergripande strategi, där information och förankring föregår KunskapsDELTA som i sin tur föregår Åtgärds-DELTA och där varje fas har tillåtits att säkra varje steg innan ett nytt har tagits. Uppgången i medelsförbrukning mellan 1999 och 2000 har därmed sin förklaring i att år 1999 präglades av igångsättning av många aktiviteter, som under innevarande år kommer att nå, alternativt nära sig, den volym som var förutsedd i respektive ansökan, dock med den begränsning som tillgängliga resurser anvisar.

I förhållande till den reviderade verksamhetsplanen har behovet av DELTA-medel för beslutad och pågående verksamhet minskat med 2,5 Mkr. Främsta orsaken till detta står att finna i att aktiviteterna förberett sig för en anpassning av verksamheten på den lägre budgetnivå som Beställarförbundets beslut från juni anvisade

Beställarförbundet disponerar samma belopp – 62,4 Mkr - nu som vid beslutet om den reviderade verksamhetsplanen. Det minskade behovet av medel för beslutad, pågående verksamhet innebär att utrymmet för nya initiativ ökat från 1,8 Mkr i verksamhetsplanen till 4,3 Mkr i nu föreliggande förslag. Om inte medlen tas i anspråk i år kommer de att föras över till kommande år.

I bilaga till detta tjänsteutlåtande redovisas förslag till medelstilldelning till DELTA-samverkans olika aktiviteter mm för innevarande år. Med två månader kvar av verksamhetsåret torde en detaljerad genomgång av varje aktivitet vara av begränsat värde, eftersom graden av möjlighet att påverka är reducerad.

En samlad genomgång av aktiviteterna visar att de aktiviteter som fick sina beslut under 1999 föreslås få medelsökningar i år jämfört med bokslutssiffrorna för 1999. Detta ligger helt i linje med det av Beställarförbundet tidigare i år fattade beslutet om prolongering. I detta beslut angavs att respektive ansökans helårskostnad snarare än bokslutssiffran för 1999 skulle vara utgångspunkten vid prolongeringen. Hälsoläget, Integrationscenter för kvinnor (ICK), Riggen samt Åtgärder med anledning av väntetidsstudien vid försäkringskassan är exempel på sådana aktiviteter.

Några aktiviteter redovisade inte några kostnader under 1999 till följd av att respektive aktivitets beslut fattades sent under 1999. Livsstil för hälsa i Torslanda, Alternativ arbetsmarknad samt Vuxenutbildningen är exempel på detta. Även för dessa aktiviteter har utgångspunkten varit den helårskostnad som angivits i respektive ansökan.

Gemensamt för båda dessa grupper av aktiviteter, dvs de som påbörjades under 1999 respektive under innevarande år, är att föreliggande budgetförslag underskrider de belopp som fanns i respektive ansökan. Skälet till detta är dels medveten fördröjning av igångstart, rekrytering mm till följd av de tidigare osäkra ekonomiska förutsättningarna, dels svårigheter och tidsutdräkter när rekryteringsarbete mm väl påbörjats.

För de aktiviteter som fick sina beslut under 1998 ligger budgetförslagen för 2000 i regel i nivå med bokslutssiffran för 1999. I några fall föreslås ökningar även för sådana aktiviteter. Skälet till detta är att aktiviteterna fått tilläggsbeslut under 1999 och i den delen kan betraktas som startade under 1999. Tidig och samordnad rehabilitering i Kärra liksom systerprojektet i Biskopsgården utgör exempel på detta. Ett annat exempel är Sanna.

Vidare finns det en grupp aktiviteter som fick beslut under 1998 och som bedrivit verksamhet i stort i enlighet med den ursprungliga ansökan. Dessa aktiviteter föreslås få medelstilldelning för innevarande år på en nivå som överensstämmer med 1999 efter indexjustering. Drivkraft, Sophie och Arbetsmarknadstorget är exempel inom denna grupp.

Minskningen under år 2000 av så kallade Dagmarmedel, från 1.080.000 till 300.000, har fått till följd att flera aktiviteter föreslås få utökad finansiering med DELTA-medel. Det gäller Sophie, Sanna, Tidig och samordnad rehabilitering i Backa samt till del Psykologverksamheten.

En aktivitet avslutades i början av året. Det gäller Ungdomsprojektet vars målgrupp minskade kraftigt som en följd av den goda konjunkturen.

När det gäller olika stödjande funktioner till DELTA-samverkan skall några förslag kommenteras.

I avtalet mellan ägarna sägs i § 5 att ”Parterna är överens om att betydande resurser skall avsättas till utvärdering av försöksverksamheten”. Beställarförbundet har bland annat därför nominerat utvärdering som en strategisk fråga i verksamhetsplan för såväl 1999 som 2000. (Se även ovan under punkt 3.) Innevarande år liksom nästa kommer att ha utvärderingsfrågorna i fokus med slutrapportering under hösten 2001. Detta är bakgrunden till förslaget om en ökning i förhållande till 1999 av anslaget till utvärderingsarbetet.

Även informationsfrågorna kommer, som nämnts ovan, alltmer i fokus som en följd av att DELTA-samverkan nu levererar resultat och erfarenheter. Detta motiverar en viss höjning av anslaget för information.

Anslaget för KunskapsDELTA föreslås minskas i år. Detta är en direkt följd av den hittillsvarande osäkerheten när det gäller förutsättningarna för DELTA-samverkan. Det har inte varit aktuellt att initiera insatser inom något område inom samverkan. Det torde dock vara så att årets förslag när det gäller KunskapsDELTA är tillfälligt lågt. Inför nästa år planeras flera insatser inom området. Under ovanstående punkt ”Nya initiativ” anges några insatsområden.

5. Förslag till beslut
Beställarförbundet DELTA på Hisingen föreslås besluta

att godkänna förslag till budget år 2000 i enlighet med detta tjänsteutlåtande med bilaga för aktiviteter mm inom DELTA-samverkan

att uppdra åt verkställande tjänstemannen att sluta avtal med Länsarbetsnämnden i Västra Götalands län om insatser år 2000 i gemensamma aktiviteter inom DELTA-samverkan

att förklara uppdraget av 2000-06-22 att framlägga förslag om budgetramar år 2000 för DELTA-samverkans aktiviteter avslutat


Beställarförbundet DELTA på Hisingen
Sekretariatet


Johan Jonsson
Verkställande tjänsteman

Bilaga

Budgetförslag
2000
Bokslut
1999
Bokslut
1998
Hälsodisken
1 025,0
971,6
956,3
Värkstaden
250,0
75,8
-
Hälsoläget
1 250,0
397,3
-
Livslust och hälsa i Biskopsgården
575,0
489,4
-
Livsstil för hälsa i Torslanda
1 354,0
0,0
-
PersonalDELTA
520,0
341,9
-
Backa
4 957,0
3 414,3
1 519,1
Biskopsgården
6 234,6
2 485,0
233,0
Kärra
4 098,2
3 327,9
318,4
Tuve-Säve
2 000,0
51,0
0,0
Sanna
3 555,0
2 352,0
1 196,9
Psykologverksamhet
1 700,0
1 424,2
645,6
Unga Vuxna
1 093,0
828,8
0,0
Arbetsmarknadstorg
6 525,0
6 588,2
651,3
Pannhuset
0,0
310,1
-
Ingår i A-torget 2000
Drivkraft
3 093,7
3 138,4
3 058,0
Riggen
2 173,0
1 560,1
-
Kvillebäcken
2 100,0
1 753,8
421,6
Kvillestan
840,0
510,6
161,8
Sophie
3 765,0
3 653,2
2 667,3
Ungdomsprojektet
339,7
2 653,2
2 717,0
ViCan
1 557,0
1183,0
937,8
Återbruket - rehabilitering
250,0
157,1
136,6
Alternativ arbetsmarknad
1 500,0
0,0
-
Integrationscenter - ICK
1 418,8
225,0
-
Vuxenutbildning
112,0
0,0
-
Åtgärder väntetidsstudie
886,4
154,0
94,2
Väntetidsstudie 1998/Åtgärd 1999, 2000
Åtgärder dokumentationsstudie
150,0
380,6
-
Dokumentationsstudie 1999/ Åtgärd 2000
Studie ledbrosk
-
500,0
-
Reumatologen
-
-
200,0
Resurspersoner
700,0
449,5
450,6
Delsumma
54 022,4
39 376,0
16 365,5
KunskapsDELTA-Prod.bortfall
125,0
669,1
-
Utvärdering
1 200,0
399,3
302,4
Information - Studiebesök
200,0
124,2
47,0
Individuell rehabilitering
200,0
117,8
78,7
Nätverk
175,0
166,2
129,6
Beställarförbund
225,0
222,0
-
Sekretariat
2 000,0
1 772,8
1 783,0
1998 ingår Beställarförbundet i Sekretariatet
Delsumma
4 125,0
3 471,4
2 340,7
SUMMA
58 147,4
42 847,4
18 706,2


Sidan senast uppdaterad: 01/22/2001